Gå videre til hovedindholdet


Joan Didion: Et år med magisk tænkning

Joan Didion har været gift med John Gregory Dunne i 40 år. I 2003 ved juletid ligger deres voksne datter i koma på hospitalet. Da de vender hjem fra hospitalet, sætter John sig til middagsbordet og falder død om. På et øjeblik kan et tæt samliv være forbi, kan der kun være én til at elske, kun én til at mindes, alt kan virke så forandret.

Livet ændrer sig hurtigt.
Livet ændrer sig i et nu.
Man sætter sig for at spise middag, og ens vante liv hører op.
Spørgsmålet om selvmedlidenhed.

Denne bog sætter sig fast. For det første er det et overflødighedshorn rent sprogligt. Didions formuleringer og så præcise og nøgterne i sine beskrivelser af dødens indtræden, så hun levner plads til at man som læser kan fremkalde gru og medfølelse.
I sine erindringer af samlivet med John, er hendes sprog billedskabende og sansemættet, så man kan leve sig ind i erindringerne og få medindtryk af begivenhederne.  

Vi følger Joan det første år efter Johns død. Hendes sorg indtræder i forskellige etaper og samtidig ryger datteren ud og ind af hospitaler med alvorlige lidelser.
Alt sammen skal håndteres samtidig med at hendes tænkning bliver magisk, som hun skriver. Læs uden for gængs virkelighedsopfattelse.
Det er hjerteskærende læsning og samtidig er det læsning, der går i dialog med læseren, for man stopper uvilkårligt op undervejs og gør status i ens eget liv, reflekterer og mindes selv. Jeg elsker den slags bøger, som kan gøre sådan noget ved en. Og jeg glæder mig usigeligt til at læse bogen Blå timer, som er en uafhængig forsættelse af denne bog.

Det eneste der var kedeligt var beskrivelser af steder, medicinske udtryk og name dropping af berømtheder. Det kunne jeg godt være foruden. Men jeg har tænkt over, om det ikke er et led i hendes navigation ud af sorgen at holde fast i steder og medicin. Lige som hun holder fast i små linjer, nærmest små mantra, der som fyrtårne guider hende gennem det første år. De er noteret med kursiv i bogen.
Jeg ved det ikke hvorfor vi skal høre om alle de gader og steder og medicinske udtryk og mennesker der var til stede ved begivenheder, det var i hvert fald dér, jeg sprang nogle linjer over i bogen.

Jeg vil slutte med Joan Didions ord imod slutningen af bogen.
Læn dig tilbage og nyd disse ord:

Mens jeg sidder og skriver dette, går det op for mig, at jeg ikke har lyst til at afslutte denne beretning.
Jeg havde heller ikke lyst til at afslutte året.
Vanviddet er ved at træde i baggrunden, men bliver ikke afløst af klarsyn.

Jeg venter på løsningen, men den indtræffer ikke. Jeg havde ikke lyst til at afslutte året, for jeg ved, at efterhånden som dagene går, og januar bliver til februar, og februar bliver til sommer, vil der ske visse ting. Mit billede af John det øjeblik, han døde, vil blive mindre umiddelbart, mindre hudløst. Det vil blive noget, der skete for over et år siden. Min fornemmelse af John som sådan, af John i live, vil blive mere diffus, ja mere ”pløret", vagere, vil forvandle sig til noget, jeg er bedst tjent med i mit liv uden ham…

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

En kopi af kopierne Jesper Wung-Sung og Søren Jessen: Kopierne (Graphic Novel) 2015 Det var min kære kollega, der havde bestilt denne bog hjem til vi skulle køre et forløb med graphic novels i 7. klasse. Og nu har jeg læst bogen to gange for også at lave opgaver til bogen. Og jeg skal læse den igen, for den er godt nok fantastisk. Det er en science fiction fortælling og handler om Jonas, der umiddelbart er en ganske almindelig sund og rask dreng, der en dag kommer hjem fra fodbold og ikke bliver lukket ind af sine forældre, fordi de har en anden dreng, der er fuldkommen magen til Jonas inde i huset. Jonas flygter ud i en skov, hvor han møder andre drenge med samme problem som ham og de må flygte og samtidig bekæmpe frygt for vildsvin, forfølgere, udslettelse og frygt for at iste deres forstand. Det er en fortælling om venskab, frygt, lidt kærlighed og så er den dystopisk med den bagvedliggende undergangsfrygt hos drengene og dertilhørende kamp for overlevelse. Og
Patrick Ness: Monster Dette er en af de grummeste bøger, jeg har læst. Og mest på grund af alt det, der ikke bliver sagt, alt det, der ligger som et mareridt og som man fornemmer og ved, men ikke kommer frem. Sådan har Conor, bogens hovedperson det. Hans mor er dødssyg af kræft. Det er alvorligt og der er stor sandsynlighed for at hun….Ja det bliver fortiet af Moderen, Conor selv, hans irriterende Mormor og det fraværende fjols til hans far. I skolen bliver Conor mobbet eller overset, da lærere og elever viser misforstået omsorg og lader ham være. Conor er en meget ensom og bange dreng. Monsteret der kommer hver nat holder ham med selskab. Conor er ikke bange for monsteret, han har set det, der er værre. Men monstret konfronterer indirekte Conor med smerte, dødsangst, angst for at miste, angst for at være helt alene i verden og vrede. Bogen er dyb som dyb i det sorteste dyb, men også dyb fordi den viser menneskelig dybde.  Der er så meget indsigt i bogen.
Joan Dideon: Blå timer Datterens død eller nok snarere datterens liv handler denne bog om. Minder om datteren forgængelighed, tid, moderskabet og sorg.  Hvor Didion skrev Et år med magisk tænkning umiddelbart efter sin mands død, har hun måtte vente flere år, før hun kunne skrive denne bog om Quintana, som datteren hedder. Hvorfor? Nok fordi det er to forskellige smerter. Det er to forskellige mennesker, hun har mistet. Joan Didion skriver fuldstændigt fantastisk. Hun kan det der med at få læseren til at reflektere over sit eget liv. Sætte tusindvis af tanker i gang i hovedet på læseren. Det er så fantastisk. Hendes måder at beskrive minderne på med datteren, er så levende og detaljefyldte uden at blive langvarige, så man nærmest fornemmer hvert lille sandkorn eller støvkorn, der ligger der midt i det hele og er med til at forme mindet. Det er ubærligt at miste sin mand og sin eneste datter. Der er ikke ord for smerten. Men den smerte dyrker hun heller ikke i bogen.