Gå videre til hovedindholdet

En kopi af kopierne

Jesper Wung-Sung og Søren Jessen: Kopierne (Graphic Novel) 2015

Det var min kære kollega, der havde bestilt denne bog hjem til vi skulle køre et forløb med graphic novels i 7. klasse. Og nu har jeg læst bogen to gange for også at lave opgaver til bogen. Og jeg skal læse den igen, for den er godt nok fantastisk.

Det er en science fiction fortælling og handler om Jonas, der umiddelbart er en ganske almindelig sund og rask dreng, der en dag kommer hjem fra fodbold og ikke bliver lukket ind af sine forældre, fordi de har en anden dreng, der er fuldkommen magen til Jonas inde i huset.

Jonas flygter ud i en skov, hvor han møder andre drenge med samme problem som ham og de må flygte og samtidig bekæmpe frygt for vildsvin, forfølgere, udslettelse og frygt for at iste deres forstand. Det er en fortælling om venskab, frygt, lidt kærlighed og så er den dystopisk med den bagvedliggende undergangsfrygt hos drengene og dertilhørende kamp for overlevelse. Og jeg er vild med dystopier.



Jeg havde ikke læst romanen som almindelig roman først, men det tror jeg, jeg vil. I hvert fald fungerer samspillet mellem streg og tekst helt fantastisk i denne graphic novel. Jeg har efterhånden læst en hel del graphic novels og må sige at denne her, er den mest vellykkede. Som læser kan man kun forstå handlingen ved at læse og studere billederne. Billederne gav så meget information, at jeg ikke bare lige pløjede bogen hurtigt igennem. Jeg var nødt til at stoppe op, måske bladre tilbage og så læse tekst og talebobler. Og jeg elskede det. Det er virkelig en helt anden læseoplevelse.

Den måde Søren Jessen som tegner får tolket fortællingen og vist gennem billeder og streg er meget imponerende. Ved anden gennemlæsning fik jeg øje på nye detaljer og jeg er sikker på, der likker flere små clues og hints gemt til mig til den tredje gennemlæsning.

Det er en meget anbefalelsesværdig bog. Og den kan læses af  unge som voksne.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Patrick Ness: Monster Dette er en af de grummeste bøger, jeg har læst. Og mest på grund af alt det, der ikke bliver sagt, alt det, der ligger som et mareridt og som man fornemmer og ved, men ikke kommer frem. Sådan har Conor, bogens hovedperson det. Hans mor er dødssyg af kræft. Det er alvorligt og der er stor sandsynlighed for at hun….Ja det bliver fortiet af Moderen, Conor selv, hans irriterende Mormor og det fraværende fjols til hans far. I skolen bliver Conor mobbet eller overset, da lærere og elever viser misforstået omsorg og lader ham være. Conor er en meget ensom og bange dreng. Monsteret der kommer hver nat holder ham med selskab. Conor er ikke bange for monsteret, han har set det, der er værre. Men monstret konfronterer indirekte Conor med smerte, dødsangst, angst for at miste, angst for at være helt alene i verden og vrede. Bogen er dyb som dyb i det sorteste dyb, men også dyb fordi den viser menneskelig dybde.  Der er så meget indsigt i bogen.
L.J. Smith :The night world. Den skjulte vampyr (Night World) Sommerferien er lige begyndt og Poppy finder ud af at hun har en uhelbredelig kræftsygdom. Den eneste, der kan redde hende er hendes bedste ven James. James er ikke læge men vampyr. Hans løsning til at redde Poppy fra at dø er en alternativ løsning. Poppy hat en tvillingebror Phil, der bestemt ikke er begejstret for James og hans løsning. Vi følger hvordan Poppy og hendes familie kastes ud i sorgen i forbindelse med sygdomsforløbet. Men samtidig får vi også historien om Vampyrerne, der i hemmelighed lever i bland almindelige mennesker. Der er også gode og onde vampyrer og hekse, der støder sammens denne roman. Bogen er i fantasygenren. Den blev oprindeligt udgivet i 1996 i USA altså før hele vampyrbølgen satte i gang og må derfor være forløberen for L.J. Smiths store gennembrud med The Vampire Diaries.  Den kan virke som en hurtig udgave af Twilight sagaen, men det skal jo lige retfærdiggøres at denne bog kom