Gå videre til hovedindholdet

Jussi Adler Olsen: Den grænseløse


Jussi Adler Olsen: Den grænseløse

Midt i sin sædvanlige hårdt tilkæmpede morgenlur med benene på skrivebordet i kælderen på Politigården, får Carl Mørck, leder af Afdeling Q. en opringning fra en bornholmsk kollega.
”Ja undskyld, jeg forstyrrer dig, men måske har du lidt tid til at høre på mig.” Men Carl er afvisende, da han bliver klar over, at han er ved at blive prakket en ny sag på, og så bliver røret i den anden ende lige så stille lagt på. Kun få timer efter er konsekvenserne fuldstændig uforudsigelige og Carls egenrådige assistent Rose mere rasende end normalt.
Hårdt presset fører han Afdeling Q ind i en sytten år gammel og ekstremt tragisk sag om en ung, livsglad kvinde, der forsvandt fra sin højskole og blev fundet hængende dræbt i et træ.
Den særdeles jordbundne Carl står nu foran en besværlig og mystisk efterforskning, alt imens en dygtig manipulator med jernvilje beskytter sig selv og sine med alle tilgængelige midler og ikke lader nogen komme i vejen.

Undervejs og i kompromisløse, alternative miljøer bliver Rose, Assad, Carl og den nytilkomne Gordon udfordret på alle tænkelige måder, og gamle sager og hemmeligheder truer med at vælte firkløveret omkuld.
I de sidste par dage har krimipigen i mig været glad. Jeg har fået fat i Jussi Adler Olsens Den grænseløse. Jeg har læst alle de foregående bøger om afdeling Q og det var med forventning om endnu en nervepirrende historie og et fantastisk plot, at jeg gik til denne bog.
Og bogen er god, men man skal rigtig langt hen i bogen før den fanger og det er først på de sidste 100 sider at man ønsker at sætte læsetempoet op i et højere gear end øjnene kan følge med, fordi det bliver ulideligt spændende. Grunden til at man skal så langt ind i bogen før jeg for alvor bed på plottet, var at man regner med det handler om opklaringen af et trafikdrab. Og der bruges tid på detaljer om køretøjer og steder i starten som jeg synes var lidt kedelig læsning.

Når det så er sagt, er kompositionen fremragende. Romanen fanger forskellige mennesker og steder på forskellige tider, der til sidst synkroniseres på en meget fin måde. Sproget er flydende og let sådan som jeg mener en krimi skal være, da det jo hovedsagelig er plottet og personerne der bærer krimier.  Jeg blev dog sprogligt imponeret, da Jussi Adler Olsen i romanen beskriver Carl Mørcks påvirkning efter en seance med hypnose. Det er virkeligt så man selv oplever angstanfald, forvirring om det er virkelighed eller drøm. Fantastisk sproglig oplevelse.
Den alternative behandlerverden kommer også under lup her gennem den logiske og jordbundne Carl Mørck. Dette gøres med humor og lidt distance til det alternative. Det, synes jeg, er modigt men også fint mestret af Adler Olsen. Han kommer helskindet igennem det, fordi der gennem Carl Mørck stadig består en respekt for mennesker og deres tro som lyser igennem.

Der er nogle bifortællinger i romanen som den gamle sag med Hardy og nu noget med Carls fætre og et forældreopgør som optræder i romanen. De følges ikke til dørs, men det gør de jo sikkert i de efterfølgende bind.
Det er ikke den bedste afdeling Q bog, jeg har læst men bestemt en læseoplevelse værdig. Bogen er på 541 sider, jeg vil mene mindre kunne have gjort det i denne omgang.

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

En kopi af kopierne Jesper Wung-Sung og Søren Jessen: Kopierne (Graphic Novel) 2015 Det var min kære kollega, der havde bestilt denne bog hjem til vi skulle køre et forløb med graphic novels i 7. klasse. Og nu har jeg læst bogen to gange for også at lave opgaver til bogen. Og jeg skal læse den igen, for den er godt nok fantastisk. Det er en science fiction fortælling og handler om Jonas, der umiddelbart er en ganske almindelig sund og rask dreng, der en dag kommer hjem fra fodbold og ikke bliver lukket ind af sine forældre, fordi de har en anden dreng, der er fuldkommen magen til Jonas inde i huset. Jonas flygter ud i en skov, hvor han møder andre drenge med samme problem som ham og de må flygte og samtidig bekæmpe frygt for vildsvin, forfølgere, udslettelse og frygt for at iste deres forstand. Det er en fortælling om venskab, frygt, lidt kærlighed og så er den dystopisk med den bagvedliggende undergangsfrygt hos drengene og dertilhørende kamp for overlevelse. Og ...
Joan Dideon: Blå timer Datterens død eller nok snarere datterens liv handler denne bog om. Minder om datteren forgængelighed, tid, moderskabet og sorg.  Hvor Didion skrev Et år med magisk tænkning umiddelbart efter sin mands død, har hun måtte vente flere år, før hun kunne skrive denne bog om Quintana, som datteren hedder. Hvorfor? Nok fordi det er to forskellige smerter. Det er to forskellige mennesker, hun har mistet. Joan Didion skriver fuldstændigt fantastisk. Hun kan det der med at få læseren til at reflektere over sit eget liv. Sætte tusindvis af tanker i gang i hovedet på læseren. Det er så fantastisk. Hendes måder at beskrive minderne på med datteren, er så levende og detaljefyldte uden at blive langvarige, så man nærmest fornemmer hvert lille sandkorn eller støvkorn, der ligger der midt i det hele og er med til at forme mindet. Det er ubærligt at miste sin mand og sin eneste datter. Der er ikke ord for smerten. Men den smerte dyrker hun heller ikke i bo...
Naja Marie Aidt: har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bog  Jeg har lige lagt bogen fra mig føler tomhed og er fyldt op på samme tid. Tomhed fylder så enormt meget i et liv med sorg. Det var så smertefuld god læsning. Ikke til og holde ud og samtidig forløsende, fordi Aidt formår at sætte ord så det uudholdelige. Det, der ligger uden for sproget, men som anes og fornemmes og frygtes. Det er enhver faders, søskendes og moders mareridt som hun er havnet i. Som læser følger man de forfærdelige timer fra sønnen Carl Emil i en psykose, pga. indtag af euforiserende svampe, hopper ud fra 4. sal. Til han erklæres hjernedød på hospitalet nogle dage efter og køres væk. Dette levende mareridt er skrevet med gentagelser og med kursiv. Og er flettet ind imellem citater fra andre forfattere, der har skrevet om sorg, bl.a. Jane Didion, som jeg næsten lige har anmeldt. Der er også tekstbidder fra Naja Marie Aidt; erindringsbidder, små lyriske tekster og tanker o...